Postat 2010-10-15, klockan 10:23:25 i "Internat och skola och sånt". Kommentera här (2) »

"Travailler mais pas crever."

Klockan är inte ens tio, men här sitter jag ändå. En upplevelsernas morgon helt klart. Klockan sju smet vi ut bakvägen från internatet, viskande, viskskrattande, smygspringande, kånkande på väskor och mandolinfodral (i alla fall vissa av oss).
Redan vid halv åtta var det en folksamling utanför skolan. Mest interna elever - det vill säga, sådana som jag - men andra började också komma dit. Det var lite krigskänsla över det hela. Ställa upp alla éored framför portarna i gryningen, typ. Efter en stund begav jag mig dock av hemåt, stannade till vid bageriet och köpte lite frukost och åt croissant medan solen gick upp. Eller mja, den var nog redan uppe, och förresten var det för molnigt för att se det, men ni vet vad jag menar.

Daniella undrade vad strejkerna handlar om. Har nämnt det förut, men jag kan förklara lite mer. Det handlar alltså om att Sarkozy planerar att höja pensionsåldern i Frankrike från 60 till 62 år. Det är en fråga om pengar, förstås, och planen är inte särskilt populär. Den här veckan har det blivit allt värre på min skola, och i går började slutligen även eleverna att strejka och demonstrera på gatorna. Själv följde jag emellertid inte med på demonstrationen.
Titeln är ett exempel på vad som står på de skyltar ungdomarna gjort och burit omkring på det senaste dygnet.

Nu ska jag dricka äcklig fransk mjölk och fira att jag får vara ensam hemma flera timmar. Cheers.

danni sa:

åh, tack för att du förklarade :D

Postad 2010-10-17, klockan 18:08:32.
URL: http://fuckyeahskinnybitch.blogg.se/
danni sa:

och vilken grymt snygg design du skaffat!

Postad 2010-10-17, klockan 18:09:19.
URL: http://fuckyeahskinnybitch.blogg.se/



Namn:
Spara

E-mail (publiceras ej):

URL:

Kommentar: